Gradski muzej Županja

Izložba "Molovanje i farbanje - prikaz tradicijskog umijeća bojanja tekstila"

Povodom 55. Šokačkog sijela, otvorena je izložba pod nazivom ''Molovanje i farbanje- prikaz tradicijskog umijeća bojenja tekstila''. Dva muzeja, Zavičajni muzej Stjepan Gruber u Županji i Gradski muzej Virovitica, otvorili su izložbu u nedjelju 20. veljače u prostorijama Pastoralo-kulturnog centra župe Mučeništva svetog Ivana Krstitelja. Izložbu su uveličale svojim pjevanjem ženska pjevačka skupina ''Skladovke'' iz Đakova. Program je vodila Martina Golubičić, a par riječi o samoj izložbi uputile su dvije autorica izložbe, Janja Juzbašić, ravnateljica muzeja u Županji i Jasmina Jurković Petras, viša kustosica muzeja u Virovitici. Izložbu je svečano otvorila  predsjednica Gradskog vijeća grada Županje, Irena Kuprešak..

Ova izložba pokazuje zajedničku baštinu istočnog i zapadnog dijela Slavonije kroz molovanje i farbanje platna. U Slavoniji nalazimo obilje tkalačkih i vezilačkih tehnika kojima su žene ukrašavale domaće ili tvorničke tkanine. Stoga s pravom možemo reći da je izrada platna i ukrašavanje tekstilnih predmeta u Slavoniji razvijena kao ni u jednom drugom području Hrvatske. Najveći utjecaj na širenje vezilačkih tehnika u Slavoniji koncem 19. i početkom 20. stoljeća zaslužne su samostanske i državne škole, a posebno važnu ulogu odigralo je ekonomsko jačanje sela u kojima se dolazi do otvaranja brojnih  specijaliziranih trgovina u kojima se mogu kupiti različite vrste konca i platna potrebnih za vezenje i ukrašavanje platna. Ručna tehnika ukrašavanja platna bojanjem ili modro-tiskom pronašla, kao jedan modni trend, primjenu u ovom kraju. Iako smo prema podacima uočili da se ukrašavanje ovim tehnikama primjenjivalo od početka 20. stoljeća ipak su svoj procvat doživjele tek sredinom 20. stoljeća posebice farbanje. A molovanje  na ženskom ruhu tek koncem 20. stoljeća kada dolazi i do preslojavanja starinskog ruha na cijelom području Slavonije, a odjeća sve više odiše građanskim stilovima.

Katalog izložbe možete pogledati na sljedećem linku: KATALOG